پرسونا چیست ؟ چرا شناخت مخاطب انقدر روی سئو سایت و طراحی سایت موثر است؟

مخاطب یک انسان است! بله درست است که همه شما این موضوع را می دانید اما گاهی وقت ها به این موضوع توجه نمی شود. (باور کنید که نمی شود!) شما به عنوان یک سئو کار یا طراح سایت همیشه باید این موضوع را در نظر داشته باشید. اینکه تعداد بازدید های شما نیست که مهم است، چیزی که مهم است، نرخ تبدیل بازدید کننده به خریدار است. پس باید به پرسونای مخاطب توجه شود. پرسونا چیست ؟ در این مقاله می خواهیم هم پاسخ به این سوال را بدهیم، هم به شما بگوییم که چگونه پرسونا را رسم کنید و در نهایت هم قرار است تاثیر آن را در طراحی سایت و سئو سایت بررسی کنیم. قبل از هرچیز این موضوع را بدانید که همه ما، به خاطر مخاطبانمان است که کسب و کارمان فعال است. پس با ما همراه باشید تا مخاطب خودمان را بهتر بشناسیم.

میخوای بعدا بخونی ؟

دانلــــــود PDF

فهرست

C

پرسونا چیست ؟

C

تعریف پرسونا چیست؟

C

راه ساختن پرسونا چیست ؟

C

در پرسونای مخاطب باید چه مواردی را در نظر بگیری؟

C

تاثیر پرسونا بر طراحی سایت

C

تاثیر پرسونا بر سئو سایت

خدمات سئو سایت تابان شهر + ضمانت صفحه اول

مشاهده خدمات

پرسونا چیست ؟

چیزی که همیشه در طراحی سایت مد نظر می باشد، سلیقه کارفرماست. این موضوع نه اشتباه است و نه کاملا درست است. کارفرما خودش یک انسان و است و سلیقه خاصی برای خودش دارد. اما این کارفرماست که قرار است میزبان مخاطبان باشد. پس کارفرما باید بداند که پرسونا چیست و شما هم به عنوان صاحب سایت، این موضوع را باید بدانید. طراحی سایت بیش از اینکه باید سلیقه ما باشد، بهتر است چیزی باشد که مخاطب ما از آن خوشش بیاید. هرچقدر هم که ما قرار است در این راه خلاقیت به خرج بدهیم، خلاقیت طراحی سایت ما باید در راستای رضایت مخاطب ما باشد تا در نهایت این مخاطب تبدیل به خریدار محصول یا خدمات ما بشود. با آگاهی از این موضوع هستش که ما باید طراحی سایت را به خوبی طبق سلیقه مخاطب پیش ببریم. به شما خواهیم گفت که چگونه باید اینکار را کرد.

اما بیش از طراحی سایت، این سئو سایت است که با مخاطب ما درگیر است. طراحی سایت یک بار انجام می شود و بعد از آن دیگر سئو سایت شروع می شود. یک سئو کار چون یک دیجیتال مارکتر است، اولین چیزی که باید بداند این است که پرسونا چیست و قرار است پرسونای مخاطب سایت ما چه باشد. این موضوع در سئو سایت مهم است و تاثیر خودش را هم به خوبی روی رتبه سایت ما می گذارد. همانطور که می دانید اولویت همیشه این است که ما سئو سایت را طبق خواسته مخاطب انجام بدهیم و سپس موتور جست و جو را در اولویت قرار دهیم. حال مخاطب ما چه انتظاری از ما دارد؟ چه کاری باید انجام بدهیم؟ و البته مهمترین سوال، مخاطب ما کیست؟ اینجاست که دیگر وارد بحث اصلی می شویم. در ادامه همراه ما باشید.

تعریف پرسونا چیست؟

همه این ها را گفتیم تا در آخر به اینجا برسیم و ببینیم که پرسونا چیست که انقدر همه چیز را تا این حد تحت الشعاع قرار می دهد. به نقل از نیل پاتل، برای پاسخ به این سوال که پرسونا چیست باید بگوییم که “پرسونا در واقع یک کاراکتر فرضی است که معمولا برای فرایند طراحی کاربر محور استفاده می شود که خیلی از سایت ها نیز از آن استفاده می کنند. این پرسونا ها هم در کمپین های بازاریابی آنلاین به شدت کاربرد دارند و هم اینکه می توان گفت که آن ها تاثیر بسیار زیادی روی سئو سایت دارد. آن ها می توانند به شما کمک کنند که کلمه کلیدی درست را برای مخاطب هدف خودتان پیدا کنید و محتوای درست را به او نشان بدهید. همچنین این مفهوم می تواند به استراتژی لینکسازی شما نیز کمک کند.” حال این تعریف نیل پاتل، سئو کار معروف بود.
به عبارت دیگر می توان گفت پرسونا در واقع یک انسان است که ویژگی های متعددی از جمله جنسیت، سن، خصوصیات اخلاقی، ویژگی های ظاهری و … را دارد و در واقع، شاخص ترین مخاطب سایت ما را مشخص می کند. برای مثال، یک خانم 31 ساله و علاقه مند به مد، می تواند شاخص ترین مخاطب یک سایت فروش مانتو و شال باشد. یک پسر 16 ساله دبیرستانی، درون گرا و عاشق دنیای فانتزی احتمالا اصلی ترین پرسونای یک سایت فروش کنسول بازی است. این ویژگی ها نیستند که به ما می گویند پرسونا چیست ، بلکه در واقع مجموعه این ویژگی هاست که پرسونای مخاطب ما را شکل می دهد و به ما می گوید که طراحی سایت و محتوای سایت ما چگونه می تواند بر پایه سلیقه مخاطب ما باشد که آن مخاطب بیشتر راغب شود تا با سایت ما ارتباط برقرار کند.

راه ساختن پرسونا چیست ؟

ما از کجا بفهمیم که در سایت ما پرسونا چیست ؟ چه کسی پرسونای مخاطب ماست؟ شناخت پرسونای مخاطب، نیازمند تحقیق و بررسی بسیار است. یک دیجیتال مارکتر خوب، یک سئو کار و نسبتا کمتر یک طرح سایت، باید آنقدری در تحلیل داده حرفه ای باشد که بتواند پرسونای مخاطب را بشناسد. اگر می خواهید قبل از طراحی سایت مخاطب خودتان را بشناسید باید به چند مورد توجه کنید:
موضوع کسب و کار شما
نوع خدمات رسانی شما
مشتریان حضوری خدمات شما
البته که شما می توانید در صورت امکان از تحقیقات میدانی و جمع آوری اطلاعات نیز استفاده کنید. اگر هم خیلی وقت است که طراحی سایتتان را انجام داده اید و در حال حاضر هم مخاطبانی دارید، بهتر است از ابزار های آماری ای مانند Google Analytics استفاده کنید تا بفهمید پرسونای مخاطب شما کیست. گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین ابزار های آماری در این زمینه می باشد که می تواند به شما بگوید که جنسیت شاخص کاربر شما چیست، از کجا بیشتر مخاطب دارید، سن مخاطب چقدر است و هر اطلاعات دیگری که شما برای ترسیم پرسونا لازم است که بدانید را به شما می دهد.
برای اینکه پرسونای مخاطب خودتان را رسم کنید، یک کاغذ بردارید، یک انسان را در نظر بگیرید، طبق اطلاعاتی که به دست آورده اید به این انسان ویژگی های شخصیتی، ظاهری و اخلاقی اضافه کنید. به همین صورت شما می توانید پرسونای مخاطب خودتان را ترسیم کنید.

در پرسونای مخاطب باید چه مواردی را در نظر بگیری؟

حال که می دانید پرسونا چیست باید بدانید که دقیقا به دنبال چه چیزی می گردید. پرسونای مخاطب شما مشخص نشده است و شما هم نمی دانید که کدام یک از ویژگی های او را باید در نظر بگیرید. اطلاعاتی که شما باید درباره پرسونای مخاطب خودتان کسب کنید شامل موارد زیر می شود:
کاربر کیست؟ سن، موقعیت مکانی، جنسیت، تحصیلات و عنوان شغلی
در چه محیطی می باشد؟ چه زمانی از سایت استفاده می کند؟ از چه دستگاه هایی استفاده می کند؟
هدفش چیست؟ چه کاری را قرار است در سایت ما انجام بدهد؟
انگیزه اش چیست؟ چه خواسته ای از سایت ما دارد؟
یک نام یا لقب برای پرسونای خود بگذارید.
یک عکس هم به او بدهید.
سعی کنید طبق مخاطبی که دارید با این اطلاعات چندین پرسونا درست کنید و اصلی ترین را از بین آن ها انتخاب کنید. همچنین شما می توانید این پرسونا ها را اولویت بندی کنید که طراحی سایت و سئو سایت خودتان را طبق آن ها پیش ببرید. این موضوع می تواند بسیار به نتیجه گیری نهایی شما کمک کند و شما را به آن نتیجه ای که می خواهید برساند.

آشنایی با  انواع خدمات طراحی سایت تابان شهر

مشاهده خدمات

تاثیر پرسونا بر طراحی سایت

می خواهیم ببینیم که در طراحی سایت تاثیر پرسونا چیست و برای این موضوع باید طراحی سایت را به همان دو بخش اصلی اش یعنی UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) تقسیم بندی کنیم.

طراحی رابط کاربری
زمانی که شما به پرسونای مخاطب خودتان رسیدید باید بررسی کنید که از چه رنگ هایی باید در طراحی سایت خودتان استفاده کنید، چقدر باید در سایت فضای خالی قرار بدهید، منو ها باید به چه صورت طراحی بشوند و به طور کلی باید ببینید که احتمالا سلیقه مخاطب شما در طراحی سایت چگونه است و طبق همان هم به طراحی سایت خود بپردازید.

تجربه کاربری
اینجا بیشتر باید به انتظار مخاطب از عملکرد های سایتتان توجه کنید. اینکه موارد تجربه کاربری مانند سرعت سایت و درستی عملکرد ها مهم است که در آن شکی نیست و برای همه مخاطبان مهم است. اما اینکه شما باید از چه المان هایی استفاده کنید و اینکه بدانید مخاطب شما اصلا برای چه چیزی به سایت شما آمده است بسیار مهم است.

تاثیر پرسونا بر سئو سایت

این مورد شاید حتی نیازمند تمرکز بیشتری هم باشد. حال که شما می دانید پرسونا چیست می توانید از آن به نفع خودتان در بهینه سازی برای موتور جست و جو نیز استفاده کنید. شما می توانید با دانستن پرسونای مخاطب خودتان، Keyword Resarch یا تحقیق کلمه کلیدی بهتری داشته باشید و از کلماتی استفاده کنید که پرسونای مخاطب شما به دنبال آن هاست. همچنین شما باید محتوای خودتان را به گونه ای تولید کنید که با انتظار مخاطب اصلی شما همسان باشد و دقیقا آن چیزی باشد که مخاطب شاخص شما می خواهد. در نهایت این موضوع باعث می شود که مخاطب در سایت شما بیشتر بماند و بیشتر هم به سایت شما سر بزند که این موضوع می تواند بسیار به سئو سایت شما کمک کند.
همچنین پرسونای مخاطب می تواند استراتژی لینکسازی شما را نیز تا حد زیادی تغییر بدهد و به شما نشان بدهد که در چه سایت ها و بلاگ هایی باید بیشتر به لینکسازی بپردازید و مخاطب اصلی شما دقیقا بیشتر در کجاها می باشد. این موضوع می تواند همچنین روی نظر موتور جست و جو در رابطه با شما نیز تاثیر گذار باشد و  موتور جست و جو متوجه شود که شما لینکسازی مرتبط انجام می دهید و به جز بازدید، کیفیت مخاطب نیز برایتان مهم است. همین موضوع می تواند به شدت کمک کننده باشد.

سخن پایانی
حال که می دانید پرسونا چیست وقت آن رسیده است که خودتان هم دست به کار بشوید و پرسونای مخاطب خودتان را رسم کنید. این موضوع همانطور که به شما گفتیم می تواند بسیار برای شما کمک کننده باشد. همیشه یادتان باشد که مخاطب، از هرچیزی مهمتر است و این مخاطب است که سودآوری سایت شما را رقم می زند، پس همیشه بیش از هرچیز به حرف و خواسته او توجه کنید تا بتوانید بهترین خدمات را برای آن ها به ارمغان بیاورید و خودتان هم به کسب درآمد بهتری دست پیدا کنید. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که مطالب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.